Στους Στύλους του Ολυμπίου Διός το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Τέλος στην πολύχρονη «οδύσσεια»..
Το έργο του αείμνηστου γλύπτη και ακαδημαϊκού Γιάννη Παππά, θα τοποθετηθεί τελικά στη νησίδα που σχηματίζεται στη γωνία των λεωφόρων Βασιλίσσης Σοφίας και Βασιλίσσης Όλγας ..
09/12/2014
Μετά από 21 χρόνια στα… αζήτητα, ο έφιππος ανδριάντας του Μεγάλου Αλεξάνδρου φαίνεται πως βρήκε επιτέλους την πολυπόθητη θέση του, στο κέντρο της πρωτεύουσας.

Το έργο του αείμνηστου γλύπτη και ακαδημαϊκού Γιάννη Παππά, θα τοποθετηθεί τελικά στη νησίδα που σχηματίζεται στη γωνία των λεωφόρων Βασιλίσσης Σοφίας και Βασιλίσσης Όλγας στου Στύλους του Ολυμπίου Διός. Στην ίδια θέση, έως πρότινος υπήρχε φοίνικας που ξεράθηκε από ασθένεια, που έχει πλήξει και άλλους φοίνικες της Αθήνας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr την θέση εντόπισε και πρότεινε προς το δήμο Αθηναίων, ο γιος του γλύπτη κ. Αλέκος Παππάς. Πρόταση που έγινε αποδεκτή και τις προηγούμενες μέρες πήρε και την τελική έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Πλέον αναμένονται οι τελικές μελέτες για τη μορφή του βάθρου, πάνω στο οποίο θα στηθεί ο χάλκινος ανδριάντας, και της διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου προκειμένου να αρμόζει στην προσωπικότητα του ανθρώπου, που μετέφερε τον ελληνικό πολιτισμό στα πέρατα της οικουμένης και το 2009 ανακηρύχτηκε «Μέγιστος» των Ελλήνων, από ψηφοφορία που διενέργησε τηλεοπτική εκπομπή.

«Το άγαλμα φιλοτεχνήθηκε από τον πατέρα μου, τη δεκαετία του 1970 και παρουσιάζει τον μεγάλο στρατηλάτη έφιππο επάνω στον Βουκεφάλα, χωρίς σέλα και χαλινάρια. Πρόκειται για τον Μέγα Αλέξανδρο εκπολιτιστή και όχι κατακτητή» λέει  o κ.Παππάς.

Έως σήμερα, το άγαλμα «φιλοξενείται» στην αυλή του εργαστηρίου του αείμνηστου γλύπτη στου Ζωγράφου.

Η «οδύσσεια» ενός αγάλματος
Στην Αθήνα, που έχει μνημείο ακόμη και για την… δραχμή, 21 χρόνια κράτησε η «οδύσσεια», προκειμένου να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για να στηθεί το τοποθετηθεί το κορυφαίο δημιούργημα του αείμνηστου γλύπτη Γιάννη Παππά. Έργα του είναι επίσης, είναι ο μαρμάρινος ανδριάντας του Ελευθερίου Βενιζέλου έξω από τη Βουλή, του Μακρυγιάννη,  του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα  κ.α.

Το 1993, ο ύψους τριών μέτρων χάλκινος ανδριάντας του έφιππου στον Βουκεφάλα Αλέξανδρου, αγοράστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού, επί Ντόρας Μπακογιάννη, και στη συνέχεια δωρίθηκε στον δήμο Αθηναίων προκειμένου να τοποθετηθεί σε κεντρικό σημείο της πόλης. Ωστόσο παρέμεινε στην αποθήκη του δημιουργού του, ο οποίος απεβίωσε το 2005, πικραμένος για την αντιμετώπιση που είχε από τον δήμο Αθηναίων, ένα από το αγαπημένα του έργα.

Αρχικά, για την τοποθέτηση του έφιππου ανδριάντα, είχε επιλεγεί η συμβολή των οδών Αθανασίου Διάκου και Αμαλίας, στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Μάλιστα είχε τοποθετηθεί και επιγραφή στο μαρμάρινο βάθρο «Επί Δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου».

Στη συνέχεια προτάθηκε το πάρκο της Pιζαρείου και τελικά το 2009, επί δημαρχίας κ. Νικήτα Κακλαμάνη, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε κατά πλειοψηφία, να τοποθετηθεί ο έφιππος ανδριάντας στην πλατεία Kοτζιά, απέναντι από το δημαρχείο, για συμβολικούς κυρίως λόγους. Μάλιστα το Μουσείο Μπενάκη, στο οποίο σήμερα ανήκει το Εργαστήριο του αείμνηστου Παππά στου Ζωγράφου, είχε χρηματοδοτήσει και τις αναγκαίες μελέτες για το βάθρο και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου. Ούτε όμως η απόφαση αυτή προχώρησε, λόγω… «Θησεά».

Πρόκειται για το εκκεντρικό γλυπτό, που σήμερα δεσπόζει στην πλατεία Κοτζιά, δημιούργημα της γλύπτριας κυρίας Σοφίας Βάρη η οποία αρνήθηκε την μετεγκατάσταση του έργου της στην παλιά Κορεατική Αγορά στο Θησείο. Η κυρία Βάρη αρνήθηκε, με το αιτιολογικό πως το γλυπτό της κατασκευάστηκε και φιλοτεχνήθηκε για την πλατεία Κοτζιά, με αποτέλεσμα ο «Θησέας» να παραμείνει στη θέση του.

Η επόμενη πρόταση του δήμου Αθηναίων, για τοποθέτηση του αγάλματος στο τέλος της Ερμού στην πλατεία Αγίων Ασωμάτων, «σκόνταψε» το 2011 στην άρνηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) λόγω… όγκου του αγάλματος.

Η πολύχρονη «οδύσσεια» του αγάλματος, οδήγησε πολλούς κατά καιρούς ν’ αφήσουν ευθέως αιχμές, πως «κάποιοι» δεν επιθυμούν την τοποθέτηση του στο κέντρο της πρωτεύουσας του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Αν για στελέχη της αριστεράς και της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς ο Μακεδόνας βασιλιάς θεωρείται … «ιμπεριαλιστής», όπως ακούστηκε μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας, υπάρχουν φωνές και αρχαιολόγων που αποκαλούν τον Μέγα Αλέξανδρο «κατακτητή» της Αθήνας, που δεν έχει καμία σχέση με την πόλη και την ιστορία της.

«Ορισμένοι που έχουν αντιρρήσεις και δεν  αναγνωρίζουν τον Μέγα Αλέξανδρο ως εκπολιτιστή, δεν έχουν παρά να επισκεφθούν το Αφγανιστάν και να διαπιστώσουν πόσο εκτιμούν τους Έλληνες ως απογόνους του Μακεδόνα στρατηλάτη» είχε δηλώσει παλαιότερα στο ΘΕΜΑ ο πρώην υπουργός και Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας κ. Γιώργος Σούρλας, που επανειλημμένα ασχολήθηκε με το θέμα του αγάλματος, ζητώντας εξηγήσεις  από τον δήμο 
 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις