Βεργίνα vs Heineken και της αλλοδαπής Αθηναϊκής Ζυθοποιίας


Αγωγή-μαμούθ, ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, εναντίον της Heineken και της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας κατέθεσε η Ζυθοποιία Μακδονίας-Θράκης.Στην Ολλανδία και στα δικαστήρια του Άμστερνταµ µεταφέρεται η ελληνική «µάχη» για την αγορά της µπίρας, µετά την αγωγή-µαµούθ που κατέθεσε η Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης εναντίον του παγκόσμιου κολοσσού της Heineken International, αλλά και της θυγατρικής της στην Ελλάδα, της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Η ελληνική εταιρεία, που παρασκευάζει τη γνωστή µπίρα «Βεργίνα», ζητά συνολικά 100 εκατοµµύρια ευρώ από τη Heineken, κατηγορώντας την για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που έχουν εδώ και δεκαετίες οι Ολλανδοί στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για µια διαμάχη που κρατά εδώ και 14 χρόνια, καθώς η πρώτη φορά που η ζυθοποιία της Κοµοτηνής στράφηκε εναντίον της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και της ολλανδικής µητρικής της ήταν το 2003. Τότε η ελληνική εταιρεία είχε καταγγείλει τη Heineken για καταχρηστικές πρακτικές στη Γενική ∆ιεύθυνση Ανταγωνισµού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το αποτέλεσµα ήταν να της επιβληθεί ένα πρόστιµο ύψους 31,45 εκατ. ευρώ από την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισµού, µια απόφαση εναντίον της οποίας η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει ασκήσει έφεση.
Η νέα αγωγή έρχεται να κλιµακώσει τη διαμάχη µεταξύ των δύο εταιρειών, η οποία µάλιστα έχει λάβει δηµοσιότητα ακόµα και εκτός Ελλάδας. Το χρηματικό ύψος της αγωγής αλλά και οι πολύ σκληρές καταγγελίες για αθέμιτες και παράνομες πρακτικές που τη συνόδευαν κέντρισαν το ενδιαφέρον αμερικανικών, βρετανικών και ολλανδικών ΜΜΕ, που παρουσίασαν τη σύγκρουση της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης με τη Heineken ως μια μάχη μεταξύ Δαβίδ και Γολιάθ. «Η ελληνική ζυθοποιία κατηγορεί τη Heineken για αποκλεισμό των μικρότερων ζυθοποιιών από μπαρ και σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα», έγραψε χαρακτηριστικά η βρετανική εφημερίδα «Daily Mail» Τα ξένα ΜΜΕ δηµοσιοποίησαν και τη σκληρή δήλωση του ιδρυτή και διευθύνοντος συµβούλου της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης, ∆ηµήτρη Πολιτόπουλου, ο οποίος ανέφερε ότι οι Ολλανδοί έχουν υιοθετήσει πρακτικές… bullying στην Ελλάδα. «Επί δεκαετίες η Heineken συµπεριφέρεται σαν ένας γιγαντιαίος “νταής”, ο οποίος δεν θα σταµατήσει σε τίποτα προκειµένου να περάσει το δικό του. Στρεβλώνει παρανόµως την ελληνική αγορά µπίρας, ενώ προστατεύει τη θέση υπεροχής της, εξαναγκάζοντας και εκφοβίζοντας τους διανοµείς, τους εµπόρους χονδρικής και λιανικής και εντέλει ληστεύοντας τους καταναλωτές», έχει δηλώσει ο ∆. Πολιτόπουλος.

Ελληνική αντεπίθεση
Εκτός από το δικαστικό επίπεδο, η διαµάχη µαίνεται και σε επίπεδο κατανάλωσης. Η σύγκριση των δύο ζυθοποιιών παραπέµπει όντως σε ∆αβίδ και Γολιάθ, καθώς η Ηeineken έχει στην κατοχή της περίπου 170 µάρκες µπίρας σε όλο τον κόσµο και παράγει περίπου 200 εκατοµµύρια εκατόλιτρα µπίρας ετησίως. Αντιθέτως, η παραγωγή που έχει στην Κοµοτηνή η Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης είναι στα 200.000 εκατόλιτρα τον χρόνο, ενώ εµπορεύεται µόλις τέσσερις διαφορετικές παραλλαγές της µπίρας «Βεργίνα».
Τα µεγέθη είναι εντελώς διαφορετικά, ωστόσο τα τελευταία χρόνια είναι σαφές πως η ισορροπία δυνάµεων έχει αλλάξει. Από το 92% της ελληνικής αγοράς που κατείχε µέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990 η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, το µερίδιό της έχει µειωθεί στο 70%, ενώ η «Βεργίνα» κατέχει το 6%, έχοντας ξεκινήσει κυριολεκτικά από το µηδέν. Παράλληλα, εκτός από την Ελλάδα, η µπίρα της Κοµοτηνής εξάγεται σε ΗΠΑ, Αυστραλία, Κύπρο, Γερµανία, Ιταλία, Ισπανία, Πολωνία, Ιαπωνία και Αλβανία. Η Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης ιδρύθηκε το 1998 από τον ∆. Πολιτόπουλο, ο οποίος εργαζόταν επί σειρά ετών στη Νέα Υόρκη ως χηµικός µηχανικός.
Η επένδυση του Πολιτόπουλου στην ελληνική αγορά αντιµετωπίζεται περίπου ως… αντικείµενο µελέτης από τους ξένους επενδυτικούς αναλυτές, καθώς είναι γνωστό το εχθρικό κλίµα που συναντούν οι απόδηµοι Ελληνες όταν επιχειρούν το άνοιγµα µιας επιχείρησης στην Ελλάδα. Σε ε πιστολή που είχε στείλει το 2015 στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον τότε υπουργό Οικονοµικών Γιάνη Βαρουφάκη, ο Στιβ Φορµπς, πρόεδρος του γνωστού περιοδικού «Forbes», ο επικεφαλής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης µνηµονευόταν ως ενδεικτική περίπτωση του τρόπου µε τον οποίο η Ελλάδα καταδιώκει τους επενδυτές της. «Σταµατήστε να διώχνετε τους απόδηµους Ελληνες όταν θέλουν να βοηθήσουν επενδύοντας στη χώρα. Η κυβέρνηση πρέπει να υποδέχεται τέτοιου είδους επενδυτές µε ανοιχτές αγκάλες και όχι µε καχυποψία», έγραφε χαρακτηριστι κά ο Φορµπς.

Το απαρτχάιντ της µπίρας


Ανάμεσα  στην Πραιτώρια και το Κέιπ Τάουν βρίσκεται η κοινότητα Οράνια. Πρόκειται για ένα περιθωριακό απομεινάρι του απαρτχάιντ. Οι απόγονοι των Ολλανδών αποικιοκρατών εξακολουθούν να υποστηρίζουν με πάθος τις φυλετικές διακρίσεις. Στο μυαλό των συμπατριωτών του Ντάισελμπλουμ οι ιθαγενείς είναι υποδεέστεροι. Όπως στο μυαλό του προέδρου του Eurogroup οι Νοτιοευρωπαίοι υστερούν έναντι των Βορειοευρωπαίων. Τα στερεότυπα -γκεμπελικής εμπνεύσεως- αποτελούν τη βάση του έμπρακτου πολιτικού bullying που έχουμε υποστεί. Ο ηλιοχαρής Ελληνας ερωτεύεται και πίνει μπίρες. Ο Γερούν έχει θέμα με αυτό. Η ενοχοποίηση του έρωτα προφανώς χάνεται στους «κόκκινους δρόμους» με τις εκδιδόμενες του Άμστερνταμ. Άβυσσος η ψυχή.
Στο θέμα της μπίρας, όμως, η απάντηση είναι να κόψουμε τη Heineken. Η oλλανδική πολυεθνική -με τις φημισμένες ετικέτες- έχει κάνει ό,τι μπορεί για να μονοπωλήσει την ελληνική αγορά. Προφανώς, όμως, ο Γερούν δεν θέλει να αποτελεί η oλλανδική μπίρα όργανο του εκμαυλισμού μας. Ας του κάνουμε τη χάρη. Μπορούμε να πίνουμε τις δικές μας μπίρες. Ας πωλούν τις δικές τους στην Οράνια, δημιουργώντας το απαρτχάιντ της μπίρας.

ΥΓ.: Ο καλύτερος τρόπος για να αντιστέκεσαι είναι να μην εξομοιώνεσαι. (Μάρκος Αυρήλιος)
 
 
 
 
 
 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις